Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی نشستی در حوزه هنری از سعید آقاخانی، مهدی فرجی و امیر وفایی، عوامل سریال «نون‌ خ 3» تقدیر شد.

به گزارش برنا، نشست تقدیر از عوامل سریال «نون خ‌ 3» روز دوشنبه 23 فروردین ماه با حضور محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری، حمیدرضا جعفریان، معاون سینمایی و عوامل این سریال در سالن کنفرانس حوزه هنری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی فرجی، تهیه کننده سریال «نون خ» در ابتدای این نشست با بیان آنکه پس از انقلاب، سینما با آثار تولیدی حوزه هنری جانی دوباره گرفت، اظهار داشت: امیدوارم زمینه همکاری با حوزه هنری در ساخت آثار هنری مشترک بیش از پیش فراهم شود.

تهیه کننده سریال «نون خ» با اشاره به اقدامات حوزه هنری در حیطه سینما بیان داشت: در توسعه سینماها اتفاقات خوبی طی سال‌های اخیر در حوزه هنری رخ داده است و اگر این نهاد بتواند در حوزه تولید برای سه گانه سینما، تلویزیون و VOD نیز موفق عمل کند اتفاقات خوبی در عرصه هنر رقم خواهد خورد.

فرجی در ادامه درخصوص سریال «نون خ» اظهار داشت: در گذشته باورها و شناخت‌ها درباره قوم کُرد متفاوت و تحریف شده بود، اما با ساخت این اثر بازتاب‌های بسیار مثبتی هم از هموطنان کُرد، هم دیگر قومیت‌ها نسبت به سریال و فرهنگ مردمان کُرد بدست آوردیم.

وی درخصوص بازخوردهای این سریال خاطرنشان کرد: در مدت اخیر از شهرستان‌های مختلف با ما تماس گرفته می‌شد تا سریال‌های بعدی را در آن اقوام بسازیم و این نشان دهنده آن است اگر به یک قومیت درست پرداخته شود، استقبال مردم قابل توجه خواهد بود.

فرجی افزود: از همان ابتدا که ایده ساخت سریال بیان شد، آقای آقاخانی مصمّم بود که برای ساخت این سریال حتما باید به سراغ قوم کُرد رفت و در نهایت با پیگیری‌های او، این ایده محقق شد.

تهیه کننده سریال «نون خ» در ادامه درخصوص فیلمنامه این سریال گفت: آقای وفایی نویسنده بسیار خوب و درجه یکی‌ست که با خلق بیش از 20 شخصیت، توانست ارتباط خوبی را میان آنها ایجاد کند. این کار هرچند بسیار سخت و انرژی‌بر بود، اما درنهایت مورد استقبال مردم و تماشاگران نیز قرار گرفت.

این تهیه کننده در پایان با اشاره به ساخت سری چهارم «نون خ» بیان داشت: در این سریال دغدغه‌های مهمی همچون بورس، آموزش آنلاین، گرانی، تورم و... بیان شد و به مشکلات مردم پرداخته شد. در جلسه‌ای که به تازگی در معاونت سیما نیز برگزار شده بود، پیشنهاد تداوم ساخت «نون خ» مطرح شد و احتمال ساخت سری چهارم آن قوی است و امیدوارم با همراهی آقای آقاخانی این اتفاق رقم بخورد.

در ادامه نشست، سعید آقاخانی کارگردان سریال «نون خ» بیان داشت: طرح اولیه این سریال، قصه‌ای در دل تهران بود، اما من پیشنهاد دادم حتما قصه را درون یک قومیت و خارج تهران ببریم. براساس ظرفیت‌ها و شناختم نسبت به قومیت کُرد فیلمنامه را بر این اساس طراحی کردیم. هرچند روز اول که می‌خواستیم پروژه را آغاز کنیم، می‌دانستیم هزینه این تصمیم بالاست و عملاً برای ما آورده مالی نخواهد داشت، اما آقای فرجی موافقت کرد و شروع به ساخت کردیم.

وی افزود: تصمیم ما استفاده از نیروی انسانی شهرستان و بازیگران بومی بود. نیروهای انسانی داخل شهرستان‌ها بسیار خوب و قوی هستند و فقط به سرمایه‌گذار متخصص و کاربلد احتیاج دارند تا به درستی هدایت و اعتماد شوند. واقعیت این است که در سینما و تلویزیون کار کردن با افراد حرفه‌ای گاهی ناامیدکننده است. چراکه همواره بحث پول و حاشیه مطرح است، اما تازه‌کارها از این حیث بسیار با پشتکار و خالص هستند.

آقاخانی با اشاره به لزوم اصلاح در بازنمایی از برخی قومیت‌ها، اشاره داشت: من در دوران دانشجویی جرأت نمی‌کردم بگویم کُرد هستم، زیرا تصورات درباره مردم کردستان بسیار بد بود. اما حقیقت ماجرا این است که مردمی بسیار خون گرم، مهمان‌نواز و هنرمند هستند.

این کارگردان ادامه داد: با پرداختن به قومیت‌های مختلف می‌توان کارهای جذابی ساخت. اما باید این نکته را در نظر گرفت که ساخت کار برای قومیت‌ها بسیار پرهزینه است و به شناخت و انگیزه بالایی احتیاج دارد. حیف است در ساخت سریال و آثار سینمایی فقط به فکر ساخت فیلم‌های پرزرق و برق در تهران باشیم.

وی با اشاره به آنکه «نون خ» ساخته شد تا فرهنگ قوم کُرد را به نمایش بگذارد، بیان داشت: نمایش این سریال در قاب تلویزیون باعث ایجاد همدلی و ایجاد حس وطن پرستی در مردم شد.

همچنین امیر وفایی، نویسنده «نون خ» درخصوص سختی‌های نگارش این سریال بیان داشت: در این سریال اصولا سکانس کم بازیگر نداشتیم و گرمی سریال هم به همین بود که در هر سکانس شخصیت‌های زیادی حاضر بودند و دیالوگ‌های مختلفی بین شخصیت‌ها رد و بدل می‌شد که همین موجب می‌شد مردم با این شخصیت‌ها ارتباط برقرار کنند و آن‌ها را از جنس خود بدانند.

 

در ادامه نشست محمدمهدی دادمان، ریاست حوزه هنری با تشکر از عوامل سریال «نون خ» برای تولید این اثر هنری سالم و مخاطب پسند، ابراز امیدواری کرد پرداختن به سوژه‌های بومی و قومیتی در رسانه ملی تداوم یابد.

دادمان با اشاره به ویژگی‌های خاص این سریال، بیان داشت: ما امروز شاهد آن هستیم که با یک سریال خوش ساخت، دیدگاه مخاطب عمومی درخصوص مناطق کُردنشین بهبود یافته و مخاطبان تصویر تازه‌ای از مردم کردستان و کرمانشاه دریافت کرده‌اند.

رئیس حوزه هنری ادامه داد: ویژگی «نون خ» پرداخت اثرگذار و جذاب به سوژه بومی از نگاه ملی است و این کار به قدری هنری بود که کسانی که با فرهنگ قوم کُرد هم فاصله داشتند، به شدت جذب این مجموعه شدند.

وی ادامه داد: ساخت سریال در بستر یک قومیت که با سریال «پایتخت» شروع شد و با «نون خ» به اوج خود رسید، نشان داد اگر به درستی به سوژه‌های قومیتی نزدیک شود نه تنها تهدیدی محسوب نمی‌شوند بلکه می‌توان فضای محلی و قومیتی تازه‌ای در قاب تلویزیون به نمایش گذاشت که هم مخاطب آن را دوست داشته باشد و هم با آن ارتباط برقرار کند.

همچنین حمیدرضا جعفریان، معاون سینمایی حوزه هنری در حاشیه این نشست با اشاره به اقدامات حوزه هنری در عرصه فیلم و سینما بیان داشت: در چند سال اخیر تمرکز حوزه هنری بیش از پیش متمرکز بر توسعه زیرساخت‌های سینمایی بود. اما در نظر داریم با رویکردهای جدید ضمن رونق تولیدات سینمایی، در همکاری با رسانه ملی بخش تلویزیونی حوزه هنری را نیز احیا کنیم و به مثابه دهه‌های گذشته به عرصه ساخت سریال برای مخاطبان ورود کنیم.

وی افزود: حوزه هنری باید به کمک صداوسیما بیاید و با ساخت برنامه‌های جذاب به جذب مخاطب در رسانه ملی کمک کند و از این حیث سریال «نون خ» می‌تواند نمونه خوب و موفقی برای الگو گرفتن ساخت آثار مختلف باشد.

گفتنی است در انتهای این نشست صمیمانه از عوامل سریال «نون‌ خ 3» برای تولید اثری خانواده محور، بومی و مخاطب‌پسند تقدیر به عمل آمد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مهدی فرجی سعید آقاخانی امیر وفایی نون خ محمدمهدی دادمان عوامل سریال حوزه هنری تهیه کننده ساخت سریال قومیت ها قوم ک رد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۵۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟

نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقه‌شناس و پژوهشگر جریان‌های اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.

بطحایی بحث خود را با موضوع جریان‌های فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعت‌ها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضی‌ها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریان‌های فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل می‌دهد. نبرد جریان‌های فکری در این اتفاق رخ می‌دهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفول‌تر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریان‌هاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل می‌دهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریان‌ها صحنه آینده جهان اسلام را می‌سنجد.

وی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمی‌شود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنه‌ی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمی‌تواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنه‌ی آینده جهان اسلام را می‌سازند که باید در حوزه آینده‌پژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم. 

سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط دارد

بطحایی گفت: باید به نکته‌ای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیل‌ها فایده نخواهد داشت. چون بعضی می‌گفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل می‌شود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر می‌رود و مدتی در آنجا می‌ماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکه‌ای ضرب می‌کند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری می‌شود. مدت کوتاهی حکومت می‌کند و بعد لشکری می‌آید و او را می‌کشند؛ بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریان‌ها و فرقه‌ها بپردازند و ما با اسلام سیاسی‌هراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی برخورده است.

مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام است

وی با طرح این سؤال که در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موج‌های تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریان‌های فکری چه واکنشی نسبت به این موج‌ها داشتند. از ۲۲۶ سال قبل در ۱۲۱۳ قمری یا ۱۷۹۸ میلادی که ناپلئون حمله می‌کند و می‌گویند توپ‌های ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً ۶ موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشور‌های عربی تفاوت دارد. کشور‌های عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد. 

بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویه‌ای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه ۳۰۰ صفحه‌ای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشه‌کاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از ۲۲۶ سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص الابریز فی تلخیص با‌ریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنش‌هایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سخت‌افزار‌های غرب مواجه می‌شوند که چرا غرب از جهت‌های مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست می‌خورد.

این پژوهشگر فرقه‌ها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص می‌کند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح می‌کنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه می‌شود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا می‌شود. 

روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل می‌دهد

وی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل می‌گیرد، افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکته‌ای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکل‌گیری اسرائیل را شاهدیم. پان‌عربیسم در مصر خودش را خوب نشان می‌دهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیق‌ترین بسته‌ای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه می‌شود، متعلق به اوست. در کتاب‌های «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را می‌گوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص می‌کند. به جهان اسلام نسخه می‌دهد که چه قسمت‌هایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر می‌گوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.

بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقه‌گرایی منتج می‌شود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میدان‌دار در تمام این صحنه‌ها، خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزه‌ها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند می‌رود. می‌گوید واکنش‌ها را نسبت به حشاشین می‌دانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند،، اما از نظر جریانی می‌گویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیری‌ها را منکوب کند.

وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریان‌شناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت:، اما چکار کنیم؟ به ذهنم می‌آید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلی‌ها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمی‌تواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.

منبع: تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • ببینید | نگاه زاکانی رو به دوربین صداوسیما در هنگام سخنرانی رئیسی سوژه شد!
  • موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد
  • ساخت ۱۰ سازه هنری آجری در مراغه
  • فصل پنجم «نون‌خ» برای سلمان همراه با چاشنی ماه عسل بود
  • نگاه خلاقانه در ساخت مستند رادیویی تاثیرگذار است
  • ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون
  • پرداخت خسارت به خسارت دیدگان ترکیدگی لوله آب در خیابان مهدی
  • لحظه دلهره‌آور ریزش قبر در هنگام تشییع جنازه
  • عکس| حرکت معروف و جذاب حسن یزدانی سوژه اتحادیه جهانی کشتی شد
  • چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟