Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-05@20:14:19 GMT

سریال‌های تلویزیون برای نوروز ۱۴۰۰ را بشناسید

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۹۶۷۶۹

آفتاب‌‌نیوز :

شبکه‌های سیمای ملی در نوروز ۱۴۰۰ که به‌عنوان دومین نوروز کرونایی اهمیت ویژه‌ای دارد، مجموعه‌ای متفاوت از سریال‌های تلویزیونی را آماده کرده‌اند. سریال‌هایی که از شبکه‌های اصلی تلویزیون پخش می‌شوند و رقابتی جدی برای جذب مخاطب و تماشاگر دارند. زمان زیادی تا آغاز سال ۱۴۰۰ نمانده و تعطیلات نوروز هم فرصت خوبی برای لذت‌بردن از سریال‌های تلویزیونی به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین زمان آن رسیده تا سریال‌های تلویزیون برای نوروز ۱۴۰۰ را بشناسید؛ از «نون خ۳» تا ادامه «پایتخت ۶» و «همبازی».

شبکه یک

سریال «نون خ ۳»

شاید وقتی سعید آقاخانی و امیر وفایی تصمیم گرفتند کارگردانی و نویسندگی سریال «نون خ» را برعهده بگیرند فقط خودشان پیش‌بینی می‌کردند سریالی که آن‌ها در برابر دوربین قرار می‌دهند، قرار است به یکی از بهترین سریال‌های کمدی چند سال اخیر تلویزیون تبدیل شود. سریال «نون خ» در نوروز ۹۸ از شبکه یک سیما پخش شد. شانزده اپیزود ۵۰ دقیقه‌ای این سریال به‌حدی مورد توجه منتقدان و استقبال تماشاگران قرار گرفت که ایده آقاخانی برای ساخت فصل دوم آن به‌سرعت مورد تایید مدیران شبکه یک قرار گرفت.

فصل اول سریال «نون خ» با حضور سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، علی صادقی، فریده سپاه‌منصور، هومن حاجی‌عبداللهی، نعیمه نظام‌دوست و سیروس میمنت موفق شد به محبوب‌ترین سریال تلویزیون در نوروز ۹۸ تبدیل شود. ساخت «نون خ ۲» به‌سرعت آغاز شد تا هم ادامه داستان ناتمام امیر وفایی به تصویر کشیده شود و هم تماشاگران این سریال محبوب ادامه آن را تماشا کنند. باوجود دنبال‌شدن بخش قابل توجهی از فرایند تولید متاسفانه شیوع ویروس کرونا باعث شد پروژه در میانه راه متوقف شود.

بنابراین این سریال که قرار بود در سی اپیزود ساخته شود در نهایت در ایستگاه هفدهم متوقف شد. سعید آقاخانی و همکارانش امیدوار بودند شرایط برای ساخت ادامه سریال «نون خ» فراهم باشد و حالا به نظر می‌رسد ساخت سریال «نون خ ۳» با قدرت به پایان رسیده است. پیش‌تولید سیزدهمین تجربه کارگردانی سعید آقاخانی از تابستان آغاز شده بود.

شقایق دهقان که در فصل دوم «نون خ» حضور پررنگی داشت در فصل سوم هم حضور دارد. اما نکته جالب‌تر بازگشت علی صادقی نیست. آن‌چه تماشاگران را برای تماشای «نون خ ۳» هیجان‌زده می‌کند، حضور اکبر عبدی است. بازیگر قدیمی سینمای کمدی ایران که از مدتی پیش کم‌کار شده در این سریال حضور دارد. سیروس میمنت، سیدعلی صالحی، هدیه بازوند، ندا قاسمی، ماشاالله وروایی، کاظم نوربخش، نسرین مرادی، سیروس سپهری، صهبا شرافتی، شیدا یوسفی، سیروس حسینی‌فر، یوسف کرمی، سیدحسین موسوی، آتنا مهیاری، علی اخوان، شقایق فتاحی و نارین ایوبی سایر بازیگران این سریال هستند. با این حال حمیدرضا آذرنگ در فصل سوم سریال نون خ حضور ندارد.

به گفته آقاخانی داستان سریال «نون خ ۳» در حقیقت ادامه فصل دوم است و در این فصل علاوه بر نمایش زیبایی‌های استان‌های کرمانشاه و کردستان نوبت به مناظری از مهاباد و بخش‌های کردنشین استان آذربایجان هم رسیده تا در اقلیم کرد سریال محبوب سال‌های اخیر حضور داشته باشند.

این سریال از روز اول فروردین ساعت ۲۲:۱۵ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود و برای ۱۶ اپیزود مهمان خانه‌های مردم است.

شبکه دو

سریال «همبازی»

تصویربرداری سریال نوروزی «همبازی» به کارگردانی سروش محمدزاده و تهیه کنندگی نوید محمودی در تهران تقریبا در مراحل پایانی است و این سریال برای پخش در نوروز ۱۴۰۰ برای شبکه دو کاملا آماده به نظر می‌رسد. اگرچه آتیلا پسیانی می‌تواند شناخته‌شده‌ترین بازیگر سریال «همبازی» باشد اما دیبا زاهدی، کامران تفتی، حسین مهری، مریم مومن، علیرضا استادی و امیر کاظمی هم از دیگر بازیگران این سریال هستند. ضمن اینکه همایون ارشادی هم در این سریال حضور دارد.

شاید جالب باشد بدانید که حسین مهری، مریم مومن و کامران تفتی از جمله شرکت‌کنندگان در برنامه اینترنتی «شب‌های مافیا» بودند که به دلیل درخشش در این برنامه که توسط سعید ابوطالب تهیه‌ می‌شود، می‌توانند برگ برنده اصلی سریال «همبازی» هم باشند. فیلم‌نامه این سریال توسط وحید حسن‌زاده و مریم اسمی‌خانی نوشته شده و دغدغه اصلی‌اش اشتغال جوانان است.

پخش این سریال هم از سه‌شنبه ۲۶ اسفند و پیش از آغاز سال جدید آغاز می‌شود و هر شب ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن می‌رود. این سریال ملودرامی عاشقانه است که ۲۶ اپیزود دارد.

شبکه سه

سریال «لوتی»

در ابتدا قرار بود سریال «بوتیمار» برای پخش در نوروز ۱۴۰۰ از سوی شبکه سه صدا و سیما انتخاب شود اما در نهایت مدیریت این شبکه تصمیم گرفت که سریال «لوتی» را جانشین این سریال کمدی کند. سریال «لوتی» یک درام سیاسی-جاسوسی است که بسیاری آن را ادامه‌ای بر سریال «گاندو» هم می‌دانند. «لوتی» در حقیقت تلاش‌های یکی از سرویس‌های جاسوسی بیگانه برای ضربه‌زدن به ایران و مقابله نیروهای داخلی با این توطئه را به تصویر می‌کشد. این سریال که در سکوت خبری تولید شده، یکی از بحث‌برانگیزترین سریال‌های نوروزی به نظر می‌رسد.

این سریال به کارگردانی جواد افشار، نویسندگی آرش قادری و تهیه‌کنندگی مجتبی امینی استکه برای پخش در ایام نوروز آماده می‌شود. قرار است ادامه‌ای برای آن هم ساخته شود. این احتمال هم وجود دارد که سریال جاسوسی شبکه سه نامی متفاوت با «لوتی» داشته باشد. داریوش فرهنگ و وحید رهبانی در کنار پندار اکبری و علی افشار از جمله بازیگران اصلی سریال نوروزی شبکه سه هستند و امیریل ارجمند و بهمن دان هم احتمالا در این سریال هنرنمایی می‌کنند. کامبیز دیرباز مهم‌ترین بازیگر این سریال است.

«لوتی» از ۳۰ اسفند هر شب ساعت ۲۰:۴۵ روی آنتن شبکه سه می‌رود و ۱۵ اپیزود دارد.

شبکه پنج

سریال «نوروز رنگی»

علی مسعودی که در برنامه «خندوانه» به علی مشهدی معروف شد، با سریال نوروزی به شبکه پنج می‌آید تا سومین سریال کمدی تلویزیون در نوروز ۱۴۰۰ را میزبانی کند. مسعودی که سابقه نویسندگی در مجموعه‌های تلویزیونی‌ای مانند «ساعت خوش»، «کوچه اقاقیا»، «سه در چهار»، «قرارگاه مسکونی»، «آقا و خانم سنگی» و «سه دونگ، سه دونگ» را داشته تابستان سال ۹۹ با سریال «آخر خط» به نویسندگی در تلویزیون بازگشت و این دومین سریال او در کمتر از یک سال است که به تلویزیون راه پیدا می‌کند.

داستان این سریال روزهای پایانی اسفندماه یکی از سال‌های دهه ۶۰ را روایت می‌کند که در عینِ طنز و سرگرمی قرار است به سنت‌ها و آداب ایرانی در شهر مشهد مقدس هم بپردازد. یوسف تیموری و جواد خواجوی در کنار علی مسعودی از بازیگران اصلی سریال «نوروز رنگی» هستند.

این سریال هم از ۳۰ اسفند ساعت ۲۰ از شبکه پنج پخش می‌شود و فیلم‌نامه آن برای ۲۰ اپیزود تنظیم شده است.

سریال ویژه نوروزی: ادامه سریال «پایتخت ۶»

سریال «پایتخت ۶» یکی از مهم‌ترین سریال‌های نوروزی ۹۹ بود و به شدت مورد استقبال قرار گرفت. با این حال پایان حاشیه‌ساز آن این احتمال را مطرح کرد که سریال محبوب سیروس مقدم ادامه پیدا نمی‌کند و به ایستگاه پایانی رسیده است. اما با گذشت یک سال از آن روزها، اختلافات احتمالی میان تیم تولید و سیمای ملی برطرف شد و به همین دلیل دو اپیزود نهایی سریال «پایتخت ۶» ساخته شده که برای پخش در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۰ آماده است.

ادامه سریال «پایتخت ۶» که در رامسر فیلمبرداری می‌شود در گام‌های نهایی قرار دارد. شبکه دو که در هفته پایانی اسفند ۹۹ به پخش خلاصه‌ قسمت‌های قبلی فصل ششم «پایتخت» بود به بینندگانش این نوید را داده که پایان خوبی برای داستان‌های نقی معمولی و خانواده‌اش نوشته است. شاید جالب باشد بدانید که دو اپیزود جدید سریال «پایتخت ۶» بدون حضور بهبود فریبا، سارا و نیکا ساختخ شده اما محسن تنابنده، ریما رامین‌فر، احمد مهران‌فر، هومن حاجی‌عبداللهی، بهرام افشاری، نسرین نصرتی، عطیه جاوید، سلمان خطی، ابوالفضل رجبی و غلامعلی رضایی در این دو اپیزود حضور دارند.

خلاصه ۷ قسمتی «پایتخت ۶» از ۲۱ اسفند و همزمان با عید مبعث راس ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه دو پخش شدند. دو قسمت جدید هم در روزهای ۲۹ و ۳۰ اسفند از شبکه یک پخش می‌شود.

در این زمینه بخوانید:

بهترین سریال‌های خارجی که می‌توانید در تعطیلات نوروز تماشا کنید

پرفروش‌ترین فیلم‌های سال را بشناسید

کدام فیلم‌ها شانس‌ بیشتری برای جوایز اسکار ۲۰۲۱ دارند؟

سایر سریال‌های نوروزی

شبکه‌های اصلی تلویزیون با عناوینی متفاوت برای میزبانی از تماشاگران سراسر کشور آماده هستند اما در کنار شبکه‌های اصلی سیمای ملی باید به تلاش سایر شبکه‌های صدا و سیما هم اشاره کرد.

سریال «کلبه عموپورنگ» برنامه تلویزیونی جدید داریوش فرضیایی است که با تهیه‌کنندگی برادران درویشعلی‌پور از شبکه دو پخش می‌شود. این سریال دو فصل پانزده اپیزودی برای نوروز و ۲۵ اپیزودی برای ایام ماه مبارک رمضان روی آنتن می‌آید. این سریال می‌تواند بازگشت دوباره عموپورنگ به تلویزیون را با قدرتی مثال‌زدنی به تصویر بکشد.

سریال «وجدان درد» یکی دیگر از عناوین نوروزی است که می‌توانید در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ به تماشای آن بنشینید. مهدی سلوکی، بهنوش بختیاری، سامان گوران، بهراد خرازی و وحید اسمی‌خانی در کنار رامین راستاد، مهدی امینی‌خواه و وحید شیخ‌زاده از بازیگران اصلی این سریال هستند. این مجموعه نمایشی در ۳۵ قسمت برای پخش در ایام نوروز از شبکه سلامت سیما آماده شده و اگرچه ساعت پخش آن مشخص نیست اما از اول فروردین ۱۴۰۰ روی آنتن می‌رود.

سریال «دست‌انداز» هم عنوان دیگری است که سیمای ملی برای پخش در ایام نوروز ۱۴۰۰ آماده کرده و پخش آن از شبکه نسیم آغاز می‌شود. شهاب عباسی که اخیرا با هنرنمایی در برنامه اینترنتی «شام ایرانی» محبوبیت بیشتری پیدا کرده، وظیفه کارگردانی این سریال را برعهده داشته است. اولین قسمت‌های «دست‌انداز» در ایام نوروز ساعت ۲۰ پخش می‌شود. این مجموعه ۹۰ قسمتی بعد از نوروز هم ادامه پیدا می‌کند و با سوژه‌های متفاوت و جذاب به راه خودش ادامه می‌دهد. در هر قسمت ۳۰ دقیقه‌ای سریال «دست‌انداز» نوبت به شش آیتم پنح دقیقه‌ای می‌رسد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: تلویزیون نوروز ۱۴۰۰ فیلم و سریال سریال های تلویزیون ترین سریال ایام نوروز نوروز ۱۴۰۰ نظر می رسد سعید آقاخانی برای پخش پخش می شود سیمای ملی روی آنتن پایتخت ۶ شبکه یک شبکه دو شبکه سه نون خ ۳

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۶۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شنیدن ملودی های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب

دریافت 113 MB

خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش می‌کند با انتخاب عناصر، فرم‌ها و چینش‌ها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطب یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکته‌سنج، اندیشمندانه و حساب‌شده پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف اجباری ساخته می‌شود که بیننده را از اساس از یک اثر تصویری دور می‌کند.

آنچه بهانه‌ای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری بر ماندگارترین و خاطره‌سازترین موسیقی‌های مربوط به برخی برنامه‌ها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع دوباره به آن‌ها برای ما در هر شرایطی می‌تواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطره‌بازی پس از آغاز و انتشار در نوروز ۱۴۰۰ و استقبال مخاطبان از آن، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطره‌بازی هفتگی در روزهای جمعه هر هفته، روح و ذهن‌مان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سال‌هایی که حال‌مان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.

«خاطره بازی تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که به‌صورت هفتگی می‌توانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آن را دنبال کنید.

در صدوپانزدهمین شماره از این روایت رسانه‌ای به سراغ موسیقی متن و تیتراژ سریال ماندگار «رعنا» به کارگردانی داود میرباقری و آهنگسازی شریف لطفی رفتیم که به سال ۱۳۶۹ از شبکه اول سیما در قالب یک سریال هشت قسمتی پیش روی مخاطبان قرار گرفت. مجموعه ای که به نوعی دومین سریال داود میرباقری بعد از سریال «گرگها» در مقام کارگردانی محسوب می شد و نشان داد که این کارگردان با تجربه و مخاطب شناس تلویزیون و سینما از همان ابتدا به موسیقی همواره به عنوان عنصری مهم، موثر و مولف برای جذب مخاطبان و ارایه محتوا نگاه می کند و در این چارچوب تلاش دارد تا از بهترین ها برای ساخت و طراحی موسیقی پروژه های خود استفاده کند.

سریال «رعنا» قصه بخشی از زندگی رعنا، دختر مردی به نام سنایی از صابون‌پزهای قدیمی تهران است. پس از چندی دانایی که دبیر آموزش و پرورش است به خواستگاری رعنا آمده و با وجود مخالفت‌های منصور (برادر رعنا) با او ازدواج می‌کند. اما پس از گذشت مدتی دانایی به دلیل شرکت در فعالیت‌های سیاسی دستگیر و روانه زندان و کشته می‌شود. پس از سال‌ها پسر رعنا که به شدت در حال مبارزه با رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۷ است، در یک درگیری خیابانی مفقود می‌شود. رعنا و دخترش به دنبال یافتن او هستند که ماجراهایی از گذشته دوباره زنده می شود.

گلچهره سجادیه در نقش رعنا، بهزاد فراهانی در نقش دایی منصور، سعید نیکپور در نقش جواد دانایی، رویا تیموریان در نقش تهمینه دانایی، رسول نجفیان در نقش پوریا، پرویز پرستویی در نقش رسول نجفی، فاطمه گودرزی در نقش مریم، حسین پناهی، مهری مهرنیا، فرخ لقا هوشمند، اسماعیل شنگله، محمد کاسبی، مهری ودادیان، بهمن زرین پور، علی اوسیوند، عیسی صفایی، عزیزالله هنرآموز و محمدتقی شریفی بازیگریان سریال «رعنا» بودند که بسیاری از آنها تاکنون همچنان در پروژه های داود میرباقری جزو بازیگران اصلی و ثابت محسوب می شوند و در آن دوران توانستند به واسطه حضور در این سریال موقعیت های خوبی را در عرصه تصویر به دست آورند.

جبار آذین منتقد چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، پیرامون این مجموعه گفته بود: «رعنا» تجربه نمایشی جدیدی برای داود میرباقری و تلویزیون بود. این مجموعه برگرفته از فضای اجتماعی و سیاسی آن دوران ساخت شد. رعنا جزو کارهای خوب و پرخاطره تلویزیون از یک کارگردان متبحر در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون سال‌های بعد کشور است. ساختار نمایشی خوب و شخصیت‌ پردازی‌های اصولی، مقبول و دیالوگ‌های خوب از امتیازهای مجموعه «رعنا» بود و میرباقری را در تولید کارهای تلویزیون توانا و خوش فکر نشان داد. این در حالی است که استفاده از بازیگران تئاتری و معرفی یک چهره مستعد که بعدها در سینمای ایران به عنوان بازیگری قدرتمند و محترم شهرت یافت (رویا تیموریان) و بهره‌گیری از دکورهای تلویزیونی حجیم و مناسب، متن خوب و بازی‌های روان از ویژگی‌های «رعنا» محسوب می‌شود. تمام امتیازهای هنری و فنی «رعنا» آن را اثری دیدنی ساخته بود تا مضامین خوب را واگویه کند و از عشق‌ها، رشادت‌ها، مبارزه‌ها، آرمان‌ها، تلخی‌ها و شیرینی‌ها بگوید و چه خوب هم در آن سال‌های کم رونقی تلویزیون اینها گفته شد و همین‌ها «رعنا» را با تجربه اندوزی‌هایش در اذهان به یادگار گذاشت.

اما یکی از ویژگی های مهم و موثر سریال تلویزیونی «رعنا» موسیقی تیتراژ و متن این مجموعه داستانی به آهنگسازی شریف لطفی بود که به دلیل طراحی یک تیتراژ متفاوت که در آن دوران بدعتی جدید به حساب می آمد توانست یکی از مولفه های مهم در ماندگاری آن تا به امروز به حساب آید. آن هنگام که ابتدا تصویر گلچهره سجادیه به عنوان بازیگر اول سریال روی یک تصویرگرافیکی شبیه به الواح تاریخی نمایان می شود و پس از آن عبارت «رعنا» در قالب لوگوتایپی متفاوت به نمایش در می آید. فضایی که موسیقی نقش مکمل را ایفا می کند و چارچوبی را پیش روی مخاطب قرار می دهد که دربرگیرنده حس و حال متفاوتی است.

موسیقی که به واسطه توجه لطفی به عنوان یک آهنگساز مولف و کهنه کار موسیقی کشورمان که سوابق آکادمیک او در عرصه موسیقی معرف تجربه بالای اوست، تلاش کرده تا ضمن توجه به مولفه های موسیقی ایرانی و ارایه درستی از آفرینش و خلاقیت در این نوع موسیقی با به کارگیری روش های نوین برای در خدمت محتوای اثر بودن، موسیقی تیتراژ متفاوت و خلاقانه ای را ارایه دهد. موسیقی که داود میرباقری همواره روی موسیقی به عنوان یکی از نقاط عطف و تاثیرگذار آثارش به آن توجه دارد و می کوشد تا در هر پروژه اش از این مولفه به درست ترین و علمی ترین شکل ممکن استفاده کند. آن چنان که اگر نیم نگاهی به کارنامه فعالیت های او داشته باشیم متوجه چنین رسالتی می شویم که اغلب موسیقی هایش توانسته اند تبدیل به ماندگارترین ها شوند.

طبیعتا در ساخت چنین موسیقی که بتواند دربرگیرنده مولفه های درست و اصولی از موسیقی متن باشد این نوازندگان هستند که بعد از آهنگسازی و ملودی پردازی نقش مهمی را ایفا می کنند. مسیری که به واسطه حضور هنرمندانی چون ابراهیم لطفی نوازنده ویولن، عباس ظهیرالدینی نوازنده ویولنسل، فرشید حفظی فرد نوازنده ابوا، شریف لطفی و حسین میرزایی نوازنده هورن، عبدالنقی افشارنیا نوازنده نی، مهرداد دلنوازی و شهریار فریوسفی نوازندگان تار، فریبا اسدی و محمود علیقلی آواز، محمود منتظم صدیقی نوازنده سازهای ضربی و تعدادی دیگر توانست موسیقی درست و اصولی را به گوش شنیداری مخاطبان ارایه دهد.

گرچه در رسانه ها مصاحبه چندانی از شریف لطفی درباره ساخت موسیقی سریال «رعنا» منتشر نشده است اما این آهنگساز، نوازنده، پداگوژیست موسیقی و رهبر ارکستر که از او به عنوان بنیانگذار دانشکده موسیقی دانشگاه تهران هم یاد می شود، در برخی از گفت‌وگوهای رسانه ای خود درباره نحوه حضورش در آثار سینمایی و تلویزیونی به عنوان آهنگساز گفته بود: هروقت به من از سوی پروژه ای تصویری پیشنهاد آهنگسازی آن ارایه می شود، اول از دست اندرکاران پروژه می خواهم که بخش هایی از تصاویر فیلمبرداری شده خود ر ابه صورت نامنظم در اختیار من قرار دهند که ببینم نتایج محتوایی تصاویر در چه قالبی است و وقتی ببینم نتیجه عمل چیست و هم در کارگردانی و هم در بازیگری همه چیز در جایگاه خوبی قرار دارد کاملا خودم را در اختیار کارگردان می گذارم و هر آنچه را که لازم باشد انجام می دهم.

این آهنگساز که در ساخت آثارش همواره تلاش می کند تا هم نشینی اصولی بین موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک فراهم سازد، در یکی از گفت‌وگوهای رسانه ای اش توضیح داده بود: بالاترین تکیه گاه موسیقی ایرانی، دستگاه های موسیقی ایرانی برای روش مندی آفرینش در این گونه موسیقایی است که به اعتقاد من باید در کنار توجه به این مولفه ها به مواردی چون منش و خصوصیت انسانی این موسیقی ها توجه کنیم. در این چارچوب من همواره تلاش می کنم تا هیچ وقت وارد مقوله سفارشی کار کردن نشوم چون باید در ابتدای هر کاری خودم آن تفکر موجود در سریال یا فیلم سینمایی را دوست داشته باشم که اگر چنین نباشید هرگز چنین کاری را انجام نمی دهم.

همین نگاه ایده آل شریف لطفی است که همواره او را به عنوان آهنگسازی گزیده کار در سینما و تلویزیون کشورمان معرفی کرده و در مقام یکی از موثرترین و علمی‌ترین آهنگسازان کشورمان معرفی کرده است. مسیری که می توان در آهنگسازی فیلم های «مادیان» به کارگردانی علی ژکان، «سامان» به کارگردانی احمد نیک آذر، «کنار برکه ها» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «دخترک کنار مرداب» به کارگردانی علی ژکان، «پرنده آهنین» به کارگردانی علی شاه حاتمی، «مسافران دره انار» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «آهوی وحشی» به کارگردانی حمید خیرالدین، «دو همسفر» به کارگردانی اصغر هاشمی، «سکوت کوهستان» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «عطر گل یاس» به کارگردانی بهمن زرین پور درک کرد.

چنین ساختاری در آهنگسازی آثار سینمایی و تلویزیونی مدت های زیادی است که در جریان تولیدات سینمایی و تلویزیونی کشورمان به واسطه عقب نشینی آهنگسازان پیشگام موسیقی کمتر دیده شده و فقط عده محدودی از هنرمندان هستند که تلاش می کنند در یک مسیر منطقی منطبق بر آموزه های دانشگاهی و تئوریک حوزه موسیقی به ویژه موسیقی دراماتیک حرکت کنند. فضایی که به نظر می آید می بایست از تجربیات شریف لطفی و هم نسلانش بیشتر از اینها استفاده کرد تا بتوانیم دوباره به دوران باشکوه موسیقی فیلم و تیتراژ دهه ۶۰ با همان امکانات ناچیز و محدود برگردیم.

کد خبر 6094445 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • واکنش تهیه کننده نون خ به دستمزد نجومی سعید آقاخانی
  • چرا پخش یک سریال از تلویزیون با بازی پژمان جمشیدی متوقف شد؟
  • دستمزد نجومی سعید آقاخانی واقعیت دارد؟
  • نرخ سرسام‌آور سریال‌سازی تلویزیون فاش شد
  • بازیگر پایتخت در سن ۷۱ سالگی |‌ عکس
  • بازیگری متفاوت عمو پورنگ؛ منتظر این سریال در نمایش خانگی باشید
  • ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون
  • سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل علی مشهدی تا نمایش توان علمی کشور
  • شنیدن ملودی‌های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب است
  • شنیدن ملودی های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب