Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-05@19:05:42 GMT

«نون. خ» و انتظارات پاسخ نیافته

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۲۳۴۳۹

علی صمدی*؛ سری دوم سریال «نون. خ» به کارگردانی سعید آقاخانی که ازشبکه سیما پخش می‌شد به اتمام رسید، اما به انتظارات اهالی فرهنگ ورسانه چنان که شایسته است پاسخ نگفت.   رویکرد صدا و سیما در میدان دادن به چهره‌های شناخته شده و البته توانمند مانند سعید آقاخانی قابل تقدیر است، اما این چهره‌ها هم در نوبت خود باید به اعتماد صورت گرفته پاسخی شایسته داده و امید مخاطبان و صاحب نظران را نا امید نکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  سریال نون. خ متاسفانه از ضعف‌های ساختاری در فیلمنانه رنج می‌برد. خط سیراصلی داستان در سری دوم به طور شگفت انگیزی نا‌بهنجار و به تبع آن نادلچسب بود. مهیار داماد خانواده به راه خلاف کشیده می‌شود (شرکت در خواستگاری‌های صوری) خانواده که متوجه خبط و خطای او می‌شود بعد از یک داد و قال کوچک ادامه دهنده راه او می‌شود سپس کل ایل و تبار (از جمله آقای معلم!) به این راه مقدس! اقبال می‌کنند.   جالب سکانس پایانی که حکم نتیجه‌گیری سریال را هم دارد است. در این سکانس حماسی که زیر ریتم ترانه بسیار زیبا و اصیل «شیرین جان» می‌گذرد کل اهالی داستان همدل و همراه برای شرکت صوری در یک مراسم عروسی به قصد فریب خویشاوندان داماد حرکت می‌کنند! به قول نورالدین خانزاده: به به!   و به به بسیار به طراحان، نویسندگان و تصویب کنندگان فیلمنامه. بد آموزتر و غیر منطقی‌تر از این داستان دیگر چه می‌تواند باشد؟ آیا طراحی یک خط سیر داستانی بر اساس واقعیات زندگی مردم کرد این همه دشوار است که دست به دامان حوادث تصنعی و در عین حال بد آموز بشویم! (قربان صدقه‌های مکرر کیوان خان به گاز پیک نیک و شعله آبی و بخارات لطیف!)   کارگردان تلاش کرده است که سریالی در ژانر طنز ارائه دهد، اما در بسیاری از موارد به ورطه تمسخر و لودگی آفتاده است. داستان سریال در حقیقت متشکل از چند لطیفه و جک است که به صورت ناسازگاری به همدیگر متصل شده اند.   این روایت چهل تکه عرصه را بر بازیگران صاحب نامی، چون میر طاهر مظلومی و شقایق دهقان نیز تنگ کرده است به طوری که به جای بازی کردن به بازی در آوردن بسنده کرده‌اند. جالب نقشی است که در قسمت پایانی برای حمید لولایی با آن گریم سنگین در نظر گرفته شده است. نقشی بسیار ساده بدون پیچیدگی که هر نابازیگری به راحتی از عهده اجرای آن بر می‌آید. (مثل اینکه یک ماشین سواری آخرین مدل گرانقیمت را خریداری و با آن گوجه حمل کنی!)   متاسفانه اکثر کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان ما اهمیت چندانی به داستان نمی‌دهند (و شاید آن را نمی‌شناسند) حال آن که ۸۰ درصد موفقییت یک کار نمایشی مرهون داستان و نویسنده آن است. آقاخانی اگر می‌خواهد نون. خ را ادامه دهد باید به فکر فیلم‌نامه و داستان خوب باشد. کردستان و مردم مهربان آن داستان‌های خوب زیادی برای گفتن دارند.

*کارشناس رسانه

منبع: فرارو

کلیدواژه: دعای سحر سریال نون خ علی صمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۲۳۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ده هزار نفر «شازده کوچولو» را دیدند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ نمایش موزیکال «شازده کوچولو» دومین نمایش کارگردان تئاتر ایران «ماهان حیدری» پس از نمایش سال گذشته «دیو و دلبر»، تا یکشنبه ۱۶ اردیبهشت با میزبانی بیش از ده هزار نفر، با اعلام تهیه کنندگانش تا خرداد ۱۴۰۳ تمدید شد.

این نمایش با ترکیبی ۵۰ نفره از بازیگران، خوانندگان و نوازندگان جوان و نوجوان از ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ در تالار وحدت روی صحنه رفته است.

نمایش با خلاقیت‌های بصری مقابل دیدگان مخاطب قرار گرفته و دو ساعت ، بیننده را درگیر فضاسازی‌ها و داستان می‌کند. چند پرده و قصه‌ها و روایت‌هایی که موزیکال شده و در تلاش است در آرامش و طمانینه، داستان را بدون اتلاف وقت، پیش ببرد.

این اثر، داستانی برگرفته از «شازده کوچولو» اثر نویسنده شهیر فرانسوی آنتوان دوسنت اگزوپری است. ماهان حیدری شاعر، دراماتورژ و کارگردان این موزیکال است و النا خلیلی و الی حیدری نیز به‌عنوان تهیه‌کننده در این نمایش حضور دارند.



ماهان حیدری که سال گذشته با موزیکال «دیو و دلبر» روی صحنه آمد، حالا در برداشت و روایتی آزاد از «شازده کوچولو»، ریسک بزرگ تری را به جان خریده و بدون هیچ بازیگر سرشناس و سلبریتی ، ۳۰ شب تالار وحدت را به اجرای جدید خود اختصاص داده است. او در این آزمون، با ترکیبی جوان از بازیگران تئاتر، انرژی بالایی را به نمایش تزریق کرده است.

موزیکال‌ها در تئاتر ایران عمدتا در چند اثر کوتاه و نه چندان جدی خلاصه شده‌اند و کمتر تجربه‌ای بوده که توانسته باشد با رعایت اصول و قواعد حرفه‌ای، «موزیکال» و نمایشی با حداکثر استاندارد‌ها را روی صحنه ببرد.

موسیقی استفاده شده در این اثر را مدیا هاشمی روی ترانه‌هایی از ماهان حیدری ساخته است.

«شازده کوچولو» بدون بازیگران سرشناس و اصطلاحا «سلبریتی»، حالا در تالار وحدت روی صحنه است و هر شب بیش از ۷۰۰ نفر را میزبانی میکند.

این نمایش موزیکال تمدید و بلیت فروشی روز‌های جدیدش در سایت تیوال آغاز شده است.

در خلاصه داستان این اثر نیز آمده است: شازده کوچولو برای یافتن دوست، اخترکش را ترک می‌کند و راهی سیارات و اخترک‌های دیگر می‌شود و سرانجام به سیاره زمین می‌رسد؛ او در زمین با روباهی آشنا می‌شود که می‌خواهد اهلی شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پاسخ به یک ابهام بزرگ دربراه فصل جدید «پایتخت»
  • کسب رتبه برتر در جشنواره ملی شعر دوست من کتاب
  • چاپ کتاب تصویری «همه‌ش مال جوجه باشه!» برای کودکان
  • ده هزار نفر «شازده کوچولو» را دیدند
  • نظربازی با اصفهانِ اردیبهشتی
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • افت شاخص انتظارات تورمی به پیش از آغاز تحریم/ تدوام روند نزولی نرخ تورم
  • یادآوری خاطرات با نسخه بدنساز داستان اسباب بازی ها(عکس)
  • ترسناک‌ترین فیلم جهان که کشته داده!
  • ۲۰ فیلم ترسناک که بر اساس داستان واقعی ساخته شدند